de Doelen: een toonaangevende jazztempel
Al vanaf de opening van de Doelen in 1966 is jazz fundamenteel verweven in het DNA van ons mooie concertgebouw. Waar de grotere jazz-artiesten Rotterdam eerst nog links laten liggen, stromen zij vanaf ’66 opeens wél massaal toe. Vrijwel iedere jazz-icoon speelt op enig moment in de Doelen. "Het was één doorlopend feest.” - Jos Acket
Hoewel jazz in de jaren ’50 en ’60 ook in Nederland een enorme toevlucht neemt, verkiezen jazzimpresario’s Lou van Rees en Paul Acket andere steden zoals Amsterdam en Scheveningen boven Rotterdam. De belangrijkste reden hiervoor was dat Rotterdam nog geen geschikte zaal had om de grote sterren en hun entourage in te verwelkomen. Maar in 1966 veranderde dit: de Doelen opent haar deuren en daarmee ook de Grote Zaal, wereldwijd geprezen om de goede akoestiek.
De legendes
Sinds de opening was het al raak: het Newport Jazz Festival kiest de Doelen als bestemming voor hun Europese editie. Vanwege het grote succes (honderden bezoekers moest de toegang worden ontzegd) kondigt de organisatie direct de tweede editie aan, met vele legendes op de line-up: namen als Miles Davis en Thelonious Monk sieren de affiche. Na deze editie was de toon gezet en andere grootheden zoals Art Blakey (1980), Nina Simone (1968), Ella Fitzgerald (1967), Herbie Hancock (1972) en Duke Ellington (1973) volgden al snel.
Na verloop van tijd verandert het jazzlandschap: de grotere sterren prefereren langzamerhand podia als Ahoy en het Congresgebouw in Den Haag in plaats van de Doelen. Voormalig Doelen-baas Huub van Dael zegt daarover: “Naast het Congresgebouw kon een aantal tenten worden neergezet, waardoor er een paar duizend bezoekers meer naar binnen konden. De Doelen was daarmee te klein geworden. Jammer, maar zo gaan die dingen.”
Het volgende hoofdstuk
Echter is jazz nooit uit onze programmering verdwenen. Met het Doelencafé werd ruim vijftien jaar een podium geboden aan jazztalent uit de stad en omgeving. Eric Vloeimans, Benjamin Hermans en Dick de Graaf vonden hun thuisbasis en het Doelencafé werd geprezen om de intieme en kwalitatief hoogstaande jazzavonden.
In 2002 verbouwen we de Eduard Flipse Zaal, omdat het Doelencafé eigenlijk weer te klein is voor het grote animo voor onze jazzavonden. Hier wordt Vrijdag in de Flip gelanceerd: een avond waarbij jazztalent en gevestigde namen hun ei voor een loyaal publiek van liefhebbers kwijt kunnen. De avond heeft een ietwat andere insteek. Niet alleen jazz staat in de spotlights, maar ook pop en global wordt geprogrammeerd. Daar zie je de verschuiving naar wat we nu als ons profiel zien.
Jazz in de Doelen
Niet alleen de klassieke jazz staat meer centraal. Raluca Baicu, jazzprogrammeur van de Doelen, zorgt ervoor dat het hele spectrum de Flipse (maar ook de andere zalen) siert. Sterren zoals Ibrahim Maalouf, Grammy-genomineerde Jazzmeia Horn en rising star Ebba Åsman zijn in de Doelen te bewonderen. Maar ook een vertrouwde hotspot keert terug. Met de opening van onze Jazzcorner kan je, net als in het Doelencafé, om de week op donderdagavond genieten van jong talent en doorgewinterde jazzheads. Daarmee geven we ruimte aan de stad om na ruim 20 jaar weer te showcasen, te jammen en gelijkgestemden te ontmoeten. De intieme, kwalitatieve jazzavonden zijn terug, maar eigenlijk nooit écht weggeweest!