-
do 8 mei ’2520:30de DoelenEduard Flipse Zaal (zitplaatsen met vrije stoelkeuze)
Vrije zitplaats normaal € 20 t/m 30 jaar € 10
British-Bahraini trumpeter and composer Yazz Ahmed announces her fourth album, A Paradise In The Hold, out 28 Feb 2025 via Night Time Stories. "Psychedelic Arabic jazz, intoxicating and compelling."
Na de internationale erkenning van La Saboteuse en Polyhymnia, is “The High Priestess of Psychedelic Arabic Jazz” terug met haar 4e studioalbum in februari 2025, op het baanbrekende label Night Time Stories.
Met haar muziek probeert de Brits-Bahreinse trompettiste Yazz Ahmed de grenzen tussen jazz en elektronisch sounddesign te vervagen, door de geluiden van haar gemengde erfenis samen te brengen, wat is omschreven als “bedwelmend en meeslepend”.
De afgelopen tien jaar heeft Yazz haar ensembles geleid tijdens optredens in het Verenigd Koninkrijk en Europa, en verder weg in Algerije, Bahrein, Beiroet, Koeweit, Tunesië, Turkije, Oekraïne, de VS en Canada. Ze heeft ook het publiek betoverd op grote festivals zoals WOMAD, Love Supreme, NYC Winter Jazz Fest & Pori Jazz.
Haar carrière is bezaaid met high profile samenwerkingen met o.a. Radiohead, Lee Scratch Perry, Transglobal Underground, Arturo O'Farrill, Natacha Atlas, These New Puritans en Obongjayar.
“Mijn vierde album is geïnspireerd op de unieke seculiere volksmuziek van mijn geboorteland Bahrein, waarin de melancholische werkliederen van de parelduikers worden gecontrasteerd door de feestelijke muziek van de vrouwendrumgroepen, die traditioneel spelen op bruiloften en festivals.
Het creatieve proces begon met een onderzoeksreis, waar ik een privéconcert bijwoonde dat werd gegeven door de parelduikers van Muharraq, mijn geboortestad, en de plaatselijke boekwinkels afstruinde op zoek naar teksten en gedichten van huwelijksliederen.
Naast de muzikanten van mijn Hafla band, die het tonale palet van het ensemble uitbreiden, zijn er vijf vocalisten, Brigitte Beraha, Natacha Atlas, Randolph Matthews, Alba Nacinovich en Jason Singh. De teksten die ze zingen bevatten fragmenten van traditionele Bahreinse liederen en gedachten uit mijn eigen dagdromen, mijmeringen over mijn verre ouderlijk huis.”