Barbara Hepworth | Curved Form/Bryher II
Kunstenaar: Barbara Hepworth (1903-1975)
Kunstwerk: Curved Form/Bryher II (1961/1966)
Collectie: Stadscollectie Rotterdam
Verwerving: Erasmus Stichting
De ambities van muziekgebouw de Doelen waren groot. Er moest niet alleen een sculptuur bij de entree van de Doelen komen, ook in de verblijfsruimtes, gangen en foyers konden beeldhouwwerken worden geplaatst. En zo geschiedde. Bij de opening van het concertgebouw kon de Doelen een reeks nieuwe werken aan het publiek tonen. Zoals een schitterende sculptuur van de Britse beeldhouwster Barbara Hepworth. Aan het begin van de jaren ‘60 was zij uitgegroeid tot een van de belangrijkste Britse beeldhouwers. Ze diepte tal van ideeën uit het kubisme verder uit, onderzocht abstractie, en creëerde een karakteristiek oeuvre, waarin ‘de binnenruimte’ een centrale positie heeft: uitgeholde leegtes die van er van binnen en van buiten geheel anders uitzien. Hepworth zocht naar associaties van vorm en holte, naar illusoire openingen naar een andere wereld, vaak verbonden door touwen en kabels. Bijzonder fraai is haar Winged Figure (1963), geplaatst tegen een gevel vlakbij de hoek van Oxford Street en Holles Street in Londen.
De beeldhouwster weigerde haar werk als vrouwelijk op te vatten of haar werk feministisch te laten duiden. ‘Kunst is anoniem’, zei ze, ‘kunst wedijvert niet met mannen’. Hepworth was bevriend met de beeldhouwer Henry Moore die in 1955 in Rotterdam het bakstenen gevelreliëf van het Bouwcentrum had ontworpen. Ook de Bijenkorf had voor haar nieuwe vestiging aan de Coolsingel een sculptuur van Henry Moore verworven. De Britse beeldhouwkunst floreerde. Dat de Doelen in deze periode een werk van Barbara Hepworth wist te verwerven is te danken aan de Erasmusstichting. Deze stichting werd in 1911 opgericht door de etnograaf en filantroop Elie van Rijckevorsel en beoogt de bevordering van kunst, onderwijs en wetenschap in Rotterdam. Ter gelegenheid van de realisering van de Doelen schonk de Stichting het werk Curved Form/Bryher II (1961). De Stichting was getipt door Coert Ebbinge Wubben, directeur van Museum Boijmans Van Beuningen.
Hepworth was inmiddels benoemd tot Officier in de Orde van het Britse Rijk en geridderd tot ‘Dame Commander’. Omdat ze een persoonlijk adeldom had gekregen, mocht ze nu de titel ‘Dame’ voeren en DBE achter haar naam plaatsen. Ze zal gegniffeld hebben: lang verbleef ze immers in de schaduw van mannelijke collega-beeldhouwers, zoals Henry Moore. Zes jaar na de opening van de Doelen kwam Hepworth bij een brand in haar atelier in St. Ives in Cornwall om het leven. In haar voormalige atelier (en woonhuis) is nu het Barbara Hepworth Museum gevestigd.