be the change Nina June's nieuwe songs nodigen uit om de wereld te veranderen
Be the change - Nina June's nieuwe songs nodigen uit om de wereld te veranderen
Zaterdag 27 maart geeft Nina June, die met haar eerste album Bon Voyage internationale bekendheid verwierf, een eerste voorproefje van haar nieuwe EP. Waar haar focus eerst op liefdesliedjes lag, zoekt Nina in de nieuwe songs meer verdieping. Ze doet een pleidooi om de roofbouw die wij plegen op onze wereld en onszelf positief te veranderen. De uitdagingen waar we voor staan, zijn volgens Nina namelijk te groot om niet te bespreken. Ze hoopt dat haar muziek de luisteraar motiveert om ook iets te veranderen in hun leven.
Deze wens om bij te dragen aan een positieve verandering in de wereld begon vlak voor de coronacrisis. Nina vertrekt naar Londen om aan nieuwe songs te werken met producer Duncan Mills (Florence + The Machine,The Vaccines, Jamie Cullum) en strijkersarrangeur Sally Herbert (Björk, Radiohead, London Grammar). Na een paar productieve sessies, ging de wereld steeds verder in lockdown. Tournees werden afgelast en Nina vertrok halsoverkop naar Amsterdam, om voor de Engelse en Nederlandse lockdown thuis te zijn.
Enige tijd was nodig om te herpakken. De wereld zag er ineens anders uit. De liefelijke songs - waar Nina bekend om staat - volstonden niet meer. De plotseling lege agenda gaf haar de tijd om zich te verdiepen in de toestand van onze planeet. Hoe meer documentaires en artikelen ze las, hoe meer zorgen ze zich maakte.
Ondertussen startte Nina de samenwerking met Duncan en Sally op afstand weer op. De ontwikkelde songs kregen meer verdieping met onderwerpen zoals hoe wij als mens omgaan met andere wezens en onze natuur. Maar ook de eenzaamheid die de coronasituatie blootlegde bij mensen waar op eerste instantie niets mee aan de hand leek te zijn. Het was tijd om uit te spreken en in discussie te gaan over de roofbouw die wij plegen op onszelf en onze omgeving.
Vanuit huis maakte Nina veel wandelingen. Tijdens haar tochten luisterde ze naar diverse podcasts. De soundscapes van deze podcasts, die haar volledig onder lieten dompelen in het verhaal, inspireerden haar om soortgelijke technieken toe te passen in haar eigen muziek.
Ook ontdekte ze een oud zeventiende-eeuws landhuis. Aan de buitenkant zag het huis er goed uit, maar van binnen was het volledig uitgewoond. Deze plek werd de personificatie van de muzikale thema's en de visuele inspiratiebron voor het foto en videomateriaal omtrent de nieuwe EP. Het landhuis is een metafoor voor wat er gebeurt als je niet goed voor jezelf zorgt, hoe de buitenkant er mooi uit kan zien, maar de binnenwereld kapot kan zijn. Dit beeld omhelst ook een belofte, een verscholen schoonheid, hoe mooi het huis kan zijn wanneer het wordt hersteld.
Nina wil met haar nieuwe EP een zaadje planten en zien uitgroeien tot iets moois. De songs zijn een uitnodiging aan de luisteraars om de wereld op een positieve manier te veranderen.