Art Walks podcast
Midden in het centrum van Rotterdam, geklemd tussen het spectaculaire Centraal Station en de wervelende West-Kruiskade verrijst concertgebouw de Doelen. Niet alleen een muziektempel, maar ook huis van een indrukwekkende kunstcollectie. Hoe ontstond een van de belangrijkste wederopbouw kunstcollecties van het land?
Duizenden en nog eens duizenden voeten wandelden sinds de opening van de muziektempel in 1966 over het werk van de Rotterdamse kunstenaar Wally Elenbaas, een semi abstract vloermozaïek dat op bijzondere wijze de ingang naar de Grote Zaal en de muziek inluidt. En wie heeft er niet tegen het marmeren reliëfwerk van Frank Nix naast de bar op de eerste verdieping geleund tijdens een feestelijk openingsavond? Of in de pauze heimelijk zachtjes Barbara Hepworth’s indrukwekkende beeld ‘Curved Form’ aangeraakt terwijl het geroezemoes van de concertgangers in de hal beneden opsteeg?
In de podcastserie Art Walks spreekt Mieke van der Linden met schrijver/filosoof/historicus/kunstkenner Siebe Thissen over het ontstaan en de achtergrond van de collectie.
In de 6-delige serie schuift bij elke aflevering een tweede gast aan om zijn/haar licht over een bepaald aspect van de collectie te laten schijnen. Daarnaast geeft de 11-jarige Chloë, het buurmeisje van de Doelen, haar geheel eigen visie op de werken.
Regie: Babs Assink
Presentatie: Mieke van der Linden
Techniek & montage: Iwan Pronk
Hoofdgast: Siebe Thissen
Blik van Chloë: Chloë van Gennep
Met: Sandra Smets, Sadeigh Memarian, Stijn Kemper, Rens Muis en Woody van Amen
Muziek: Benjamin Herman 'Namely You’ van Gene de Paul en Johnny Mercer.
Begin met luisteren
Aflevering 1: Het Begin
Hoe kwam de befaamde kunstcollectie van de Doelen tot stand? Welke kunstenaars kregen de opdracht en van wie? En, ook niet onbelangrijk, wie bekostigden de aankopen? Siebe Thissen deed uitvoerig onderzoek naar de collectie en vertelt alles.
Aflevering 2: De Britten
Over de belangrijke werken van Barbara Hepworth, Jacob Epstein en Bernard Meadows. Wie waren zij? Hoe kwamen al die Britten in de Doelen terecht?
Met kunstcritica Sandra Smets, schrijver van het boek ‘De Vuurvogelgeneratie’ over het leven van Rotterdamse kunstenaars in de nasleep van het bombardement van 14 mei 1940.
Aflevering 3: Textiel
Stof, spinnen, motten en vlekken. De wandkleden van Wil Fruytier en Lex Horn waren na bijna 60 jaar hoognodig aan schoonmaak en reparatie toe. Textielrestaurator Sadegh Memarian schuift aan om over het proces te vertellen. En ontdekt een groot misverstand bij een van de werken.
Aflevering 4: Marmer
Het verhaal over de vele soorten marmer in de Doelen. Met als hoogtepunt de kunstwerken van Frank Nix, Bouke IJlstra en Wally Elenbaas.
Stijn Kemper van Boijmans Zuid en Het Verhalenhuis vertelt over het kunstenaars-echtpaar Elenbaas/Hartog en hoe Katendrecht tijdens de oorlog verboden terrein voor de Duitsers was.
Aflevering 5: Design
Siebe Thissen laat zijn licht schijnen over de befaamde Dakfoyer, ontworpen door het kunstenaar/architectenduo Jan Wijsbroek en Carel Wirtz.
Rens Muis van ontwerpbureau 75B vertelt over de ontwerper van het Doelen beeldmerk: Benno Wissing van Total Design. Waarom heeft de Doelen bloem van Wissing zoveel eeuwigheidswaarde, wat is er zo goed aan?
Aflevering 6: De Redding
Hoe kwam het grote werk van de belangrijke wederopbouwkunstenaar Louis van Roode op de 3de verdieping van de Doelen terecht? Hoe kreeg restaurator Annelies Toebes de verhuizing van Dijkzigt naar de Willem Burger Foyer technisch voor elkaar? Een typisch Rotterdams huzarenstukje. Kunstenaar Woody van Amen en voormalig assistent van Van Roode schuift aan bij Siebe.