Harry Sengers | ‘Het spaarpotje van Jurriaanse’

Kunstenaar: Harry Sengers (1948-2015) 
Kunstwerk: Spaarpot J.E. Jurriaanse (2006), foto entree Jurriaanse Zaal (2024) 
Collectie: de Doelen
Verwerving: Tanneke Barendrecht en de Doelen Steunfonds

 

Beeldend kunstenaar Harry Sengers verzamelde zijn leven lang voorwerpen uit de stad Rotterdam die hij een plek gaf in zijn fotografische stillevens en installaties. Voor hem waren voorwerpen niet louter dingen, maar voorwerpen die iets zeggen over tijd, leven en licht. Hij vertelde de verhalen achter de voorwerpen. Sengers maakte lange zwerftochten door de stad, bekeek en fotografeerde oude fabrieken, gesloopte panden, doorzocht grofvuil en genoot van rommelmarkten. Hij zocht, in zijn eigen woorden, ‘naar sporen van het leven’. Sengers noemde vuilnisbakken ‘biografieën’ en rommelmarkten ‘schatplaatsen’. Niets mocht ongemerkt verdwijnen. 

Dingen vertellen verhalen. Om dat te laten zien werkte Sengers met licht, daglicht. Overal zag hij licht en donker. Hij was, schreef kunsthistoricus Frits Gierstberg, een meesterdrukker: ‘Sengers hechtte veel waarde aan de hoge lichten en diepe zwarten in zijn zwart-wit-afdrukken. Hij stak enorm veel tijd in het maken ervan. Hij was een perfectionist: geen stofje, geen puntje, geen glimmertje mocht nog op de foto zitten’. 

Dat perfectionisme is ook zichtbaar in de grote foto die sinds 2024 bij de entree van de Jurriaanse Zaal hangt. Sengers fotografeerde een bijzonder voorwerp in 2006 met sporen van een leven: een spaarpot. Zo portretteerde hij Jan Jurriaanse (1906-1991). Jurriaanse was de eigenaar van een werktuigenfabriek. Na zijn dood werd zijn vermogen overgedragen aan de J.E. Jurriaanse Stichting. Sindsdien ondersteunt de Stichting culturele en maatschappelijke projecten en organisaties. Ook droeg de Stichting bij aan de Doelen en werd de Jurriaanse Zaal naar deze vermogende kunstbeschermer genoemd. 

'Het spaarpotje' is niet alleen een prachtige foto, maar ook een verhaal. Iedereen begint klein, zo lijkt de foto te vertellen. 

terug

Werving van dit werk is mede mogelijk gemaakt door: