Het klassieke seizoen 2024/2025 in de Doelen
Van de grootste internationale sterren en orkesten tot experimenteel lokaal talent en alles daar tussenin: het klassieke programma 2024/2025 belooft een uitzonderlijk breed en veelzijdig seizoen zoals dat alleen in de Doelen kan.
de Doelen in beweging
Het nieuwe klassieke seizoen presenteren we terwijl de Doelen volop in beweging is. Van een verbouwing van onze Jurriaanse Zaal tot de opening van nieuwe studio’s in de plint voor lunch, diner, gesprek, kunst en muziek. De afgelopen jaren bouwden we ook aan een nieuwe identiteit van ons klassieke programma, met nieuwe series en een nieuwe programma-signatuur. Daarin heeft de wereldtop een grote plek, maar sorteren we nadrukkelijk ook voor op de toekomst met veel talent, eigenzinnige mid-career musici en vernieuwende makers over de héle breedte. Een unieke combinatie voor een zaal van ons formaat.
veel nieuw én jong publiek
We zijn trots om te constateren dat deze nieuwe richting veel nieuw én jong publiek trekt. In seizoen 2023/2024 is maar liefst een derde van ons klassieke publiek nieuw. Bovendien is ons klassieke publiek jonger dan ooit mede dankzij onze €10-kaartjes. Met deze kaartjes kan iedereen tot en met 30 jaar íeder klassiek concert laagdrempelig bezoeken. Van de nieuwe bezoekers is meer dan een derde jonger dan 35 jaar; gemiddeld is een kwart van het publiek bij onze klassieke concerten onder de 35.
highlights 2024/2025
Het seizoen 2024/2025 belooft veel hoogtepunten. Verschillende internationale orkesten spelen (exclusief) in de Doelen. Het Budapest Festival Orchestra & Iván Fischer komen met een Brahms-programma; het London Philharmonic Orchestra & Christian Tetzlaff spelen Sibelius’ Vioolconcert; het Münchener Kammerorchester & Nicolas Altstaedt vlechten ingenieus Sjostakovitsj, Haydn en Schubert aan elkaar en Janine Jansen & de Deutsche Kammerphilharmonie Bremen spelen o.a. Beethovens Vioolconcert en Schuberts Onvoltooide.
Voor veel programma’s móet je naar de Doelen komen. Want exclusief in de Doelen komen o.a. het 12 Ensemble met live visuals van toonaangevende art director Ben Ditto; Sol Gabetta & Bertrand Chamayou met een recital rondom Mendelssohn; aanstormende saxofoniste Jess Gillam met haar trio; Roomful of Teeth met een caleidoscopisch programma van zes toonaangevende componistes; baanbrekende drag-bas Le Gateau Chocolat komt voor het eerst naar Nederland met het Ruisi Quartet; legendarische violiste Midori; een unieke samenwerking die eeuwen overstijgt tussen sopraan Elisabeth Hetherington, B’Rock & HIIIT; de Messiah door Gli Angeli Genève en nog véél meer.
Daarnaast een focus op o.a. herontdekte componisten als Joseph Bologne door o.a. up-and-coming violisten Randall Goosby en Théotime Langlois de Swarte; creatieve echt Rotterdamse programma’s in samenwerking met ensembles uit de stad; de combinatie van muziek & tech; activistisch & geëngageerd programma met een politiek randje en orkesten in de mix, waarin orkesten een bijzondere cross-over samenwerking aangaan.
verwacht: From Dust van Michel van der Aa
Bijzonder hoogtepunt is de verwachte wereldpremière van de nieuwe VR-opera van Michel van der Aa. From Dust komt tot stand in coproductie met de Doelen en zal tenminste een week te beleven zijn rondom de Immersive Tech Week. De start kaartverkoop van deze productie zal los worden gecommuniceerd en meer informatie over deze productie volgt op een later moment.
Bekijk de nieuwe klassieke series hier