de Doelen zoekt een

DIRECTEUR BEDRIJFSVOERING EN FINANCIËN

Over de Doelen 
De Doelen is al meer dan een halve eeuw toonaangevend in Rotterdam en ver daarbuiten. De Doelen heeft een helder toekomstperspectief, het is een levend instituut dat meer dan ooit de verbinding met de stad en haar bewoners wil leggen. Een ontmoetingsplaats voor alle Rotterdammers wil zijn. Van klassieke muziekliefhebber en cultuurminnaar tot popfanaat, van millennial tot boomer en iedereen daartussen in. Een multifunctioneel cultuurhuis, creatieve studio, People’s Palace of huiskamer waar cultuur en maatschappij samenkomen. 

Zowel in programma, publiek, partners en personeel streven wij naar een diversiteit die een juiste afspiegeling is van de wereld om ons heen. We sluiten niemand uit en stimuleren deelname en daarvoor doen we verregaande aanpassingen. De Doelen is een levendig, vernieuwend internationaal podium voor muziek, cultuur en ontmoetingen, waar talent zich ontwikkelt en dat bijdraagt aan de verbondenheid van Rotterdam. 

Wat ga je doen 
De directeur bedrijfsvoering en financiën maakt naast de algemeen directeur deel uit van de directie van Stichting Concert- en congresgebouw de Doelen. 

De directeur financiën en bedrijfsvoering is medeverantwoordelijk voor de continuïteit van de organisatie door de financiële stabiliteit te waarborgen en de operationele prestaties van de organisatie te optimaliseren.

De rol omvat:

  • Vertalen van de koers en ambities van de Doelen middels het ontwikkelen en toepassen van een passend financieel beleid.
  • Toezicht houden op de financiële gezondheid van de organisatie, waaronder het signaleren en beheersen van risico’s.
  • Waarborgen van de continuïteit, de kwaliteit en de uitvoering van het personeelsbeleid.
  • Het leidinggeven aan en motiveren van afdelingsmanagers en het faciliteren en bevorderen van de samenwerking tussen de verschillende teams. 
  • Waarborgen van een efficiënte inzet van mensen en middelen, waaronder de personeelsformatie en het gebouw.
  • Analyseren van de operationele prestaties en dit te vertalen in heldere doelstellingen en kengetallen met als doel verbetering te behalen door procesoptimalisatie.
  • Analyseren van risico's in de bedrijfsvoering, en het treffen van maatregelen om die te beheersen.
  • Afstemming met de gemeente m.b.t. het gemeentelijke vastgoed en (meerjarig) onderhoud van het gebouw.
  • Leidinggeven aan het jaarlijkse begrotingsproces, inclusief het vaststellen van financiële doelstellingen en prioriteiten.
  • (Laten) opstellen van periodieke financiële rapportages en prognoses voor het management, de toezichthouders en financiers.

Jij hebt de volgende competenties

  • Analytisch vermogen: in staat om uit diverse datastromen inzichten te halen om de prestaties en werkprocessen te optimaliseren, en eventuele risico’s tijdig te signaleren.
  • Organisatiesensitiviteit: het vermogen om in te spelen op de bijzondere context van de organisatie, als een mix van commerciële en maatschappelijke doelen, en van private en publieke financiering.
  • Leiderschap: het vermogen om senior professionals op basis van inhoudelijke argumenten (dus niet-hiërarchisch) aan te sturen op operational excellence.
  • Informatievaardigheid: ervaring met het maken van financiële/kwantitatieve analyses, rapportages en prognoses, en in staat om informatie-eisen om te zetten naar geautomatiseerde systemen en werkprocessen. 
  • Communicatieve vaardigheden: het vermogen om financiële/kwantitatieve informatie toegankelijk te maken voor collega’s en hen te stimuleren om die informatie toe te passen in hun werk.

Opleiding en ervaring

  • Een afgeronde financiële of bedrijfseconomische opleiding op hbo- of wo-niveau.
  • Aantoonbare ervaring in een senior financiële rol, bij voorkeur in de culturele sector.
  • Aantoonbare ervaring in een rol als leidinggevende van een multidisciplinair team van professionals.
  • Kennis van gebouwbeheer en (meerjarig) onderhoud strekt tot aanbeveling.

Salaris en emolumenten

Salaris wordt afgestemd met de Raad van Toezicht. De CAO Nederlandse podia en de Richtlijn bezoldiging directeuren private theaters en concertgebouwen van de werkgeversvereniging Nederlandse podia WNP/VSCD is van toepassing. 

Het pensioen is ondergebracht bij het ABP.  

Selectieprocedure 
De selectiecommissie bestaat uit leden van de RvT, de voorzitter van de OR en de algemeen directeur.
Gesprekken vinden plaats in april 2025.
Kandidaten wordt gevraagd zich met een motivatie en cv voor 23 maart 2025 kenbaar te maken bij de voorzitter van de Raad van Toezicht via a.eikelenboom@dedoelen.nl

De Doelen streeft ernaar een inclusieve organisatie te zijn, een afspiegeling van de stad Rotterdam en hoopt daarom op reacties vanuit verschillende achtergronden, genders en leeftijdscategorieën.